Untitled-1

Creierul si alimentatia

Creierul nu doarme niciodata!  – Este ceea ce auzim mereu. Ei bine, gandeste-te la asta!

Intr-adevar creierul este mereu “pornit”, fie ca se preocupa de ganduri, are grija de miscari, controleaza respiratia si bataile inimii, simturile etc. Creierul functioneaza din greu 24/7 chiar si in timpul somnului.

Imaginati-va practic un motor care functioneaza non-stop. Aceasta inseamna ca, pentru buna functionare, va avea nevoie de un combustibil de calitate. Acest “combustibil” provine din alimentele pe care le consumam, iar diferenta de calitate se raporteaza la ceea ce contine.

Deci ceea ce mancam afecteaza direct structura si functia creierului nostru, ajungand in cele din urma sa ne afecteze starea de spirit.

La fel ca o mașină scumpă, creierul funcționează cel mai bine atunci când primește doar combustibil premium.

Consumul alimentelor de înaltă calitate, care conțin multe vitamine, minerale și antioxidanți hrănesc creierul și îl protejează de stresul oxidativ – „deșeurile” (radicalii liberi) produse atunci când organismul folosește oxigen, care poate deteriora celulele.

Orice alt combustibil decat cel premium, il  va deteriora.

Dacă substanțele din combustibilul „non-premium” (cum ar fi ceea ce obținem din alimentele procesate sau rafinate) ajung în creier, capacitatea de a scapa de ele este redusă.

Dietele bogate în zaharuri rafinate – si nu numai- sunt dăunătoare creierului.

Pe lângă afectarea reglării insulinei de către organism, acestea promovează inflamația și stresul oxidativ.

Intre o dieta bogata in zaharuri rafinate si afectarea functiei creierului exista o corelatie. Mai mult de cat atat, simptomele tulburărilor de dispoziție ( ex. depresia) se inrautatesc.

Una dintre consecintele unei nutritii inadecvate asupra creierului este stagnarea in circulatia spatiului inchis cerebral a radicalilor liberi si a celulelor inflamatorii, promovand leziunile de la acest nivel.

Desi foarte multi ani in domeniul medical legatura dintre dispozitie si mancare a fost subapreciata, in prezent, foarte multe studii se concentreaza pe corelatiile dintre hrana, emotii, comportament; dar si intre tipurile de bacterii care traiesc in intestinul nostru.( vezi: Psihobiomul )

Cum afecteaza alimentele pe care le consumam modul în care ne simțim?

Serotonina este un neurotransmițător care ajută la reglarea somnului, a poftei de mâncare, la medierea dispozițiilor și la inhibarea durerii. Aproximativ 95% din serotonina este produsă în tractul gastrointestinal.

Tractul gastrointestinal este căptușit cu o sută de milioane de celule nervoase si neuroni.

De aici putem trage concluzia ca funcționarea interna a sistemului digestiv nu are rol doar in digestia alimentelor, dar și in ghidarea emoțiilor.

Funcția acestor neuroni – și producerea de neurotransmițători- este puternic influențată de miliarde de bacterii „bune” care alcătuiesc microbiomul intestinal.

Aceste bacterii joacă un rol esențial în sănătatea noastra:

  • Protejează mucoasa intestinală;
  • Oferă o barieră puternică împotriva toxinelor și a bacteriilor „rele”;
  • Limitează inflamația;
  • Imbunătățesc absortia substanțelor nutritive din alimente;
  • Activează căi neuronale care conecteaza direct intestinul cu creierul.

Începeți să fiți atenți la modul în care vă simțiți atunci cand mancati diferite alimente- nu doar pe moment, ci si a doua zi!

Încercați să aveti o dietă cat mai „curată”. Asta înseamnă să eliminați pe cat posibil sau macar sa reduceti toate alimentele procesate. Vedeti cum va simțiti.

Exemplu de 6 alimente care stimulează starea de spirit:

  1. Nuci si seminte
  2. Lintea
  3. Pestele gras ( de exemplu somonul)
  4. Banane
  5. Fructe de padure
  6. Alimente fermentate

Bibliografie:

Uma Naidoo, MD, “Gut feelings: How food affects your mood”, 2018, Harvard Health Publishing,

Eva Selhub,MD, “Nutritional psychiatry: Your brain on food”, 2015, Harvard Health Publishing,

Fernando Gómez-Pinilla,”Brain foods: the effects of nutrients on brain function”, Nat Rev Neurosci. 2008 Jul; 9(7): 568–578.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *